Dlaczego bankomat wciągnął kartę?

Dlaczego bankomat wciągnął kartę?

 

Rozpoczynając kolejny zwykły dzień swojego życia może czekać na nas za rogiem szereg niecodziennych niespodzianek. Jedne miłe, drugie wprost przeciwnie. Niewątpliwie jedną z tych drugich jest wciągnięcie naszej karty przez bankomat. Nie jest to częsta sytuacja, dlatego tak mocno zaskakuje, ale i dokucza. Wszak nie bez powodu udawaliśmy się do niego w celu wyciągnięcia gotówki. Dlaczego tak się stało i jak sobie z tym poradzić? Czy da się jeszcze szybko odzyskać kartę? Sprawdźmy.

 

Zdecydowanie najczęstszym przypadkiem w którym bankomat wciągnął kartę jest niewyciągnięcie jej nieodebranie przez użytkownika w odpowiednim czasie. Maszyna uznaje wówczas, że ktoś o karcie zapomniał i aby chronić środek płatniczy po prostu ją zabiera. Pamiętajmy więc, żeby nie czekać z odbiorem do ostatniej chwili, nie robić innych niepotrzebnych czynności, gdy nasz “plastik” czeka już na nas w podajniku.

Inne powody dlaczego bankomat wciągnął kartę ?

 

bankomat wciągnął kartę
bankomat wciągnął kartę

Kolejne powody są równie błahe, choć na nie możemy się przygotować. Kilkukrotne błędne wpisaniu PINu się zdarza. Najczęściej gdy korzystamy z wielu kart i usilnie wstukujemy trzykrotnie błędną kombinację cyfr. Na szczęście nie wszystkie bankomaty wówczas zabierają środek płatniczy. Najnowocześniejsze maszyny wysuwają kartę i jedynie informują nas o błędnym pinie, oraz o tymczasowej blokadzie możliwości ponownego spróbowania. Nie inaczej ma się sprawa, jeśli nasza karta jest już po prostu nieaktualna, gdyż został przekroczony jej termin ważności, czy została zastrzeżona przez właściciela. O ile druga opcja jest skrajną nieuwagą, tak pierwsza zdarza się dość często. Ludzie nie kontrolują daty ważności karty i spostrzegają to dopiero, gdy ta nie zadziała.

 

Wszystkie te przypadki są lekkie i nie wymagają nadmiernych działań z naszej strony. Wszak i tak ten środek płatniczy zostaje czy to czasowo (pin), czy na stałe zablokowany. Większym problemem jest zdecydowanie błąd odczytu samej karty z powodu jej uszkodzenia, błąd bankomatu, lub zacięcie się karty – które także może być spowodowane naruszeniem jej struktury. Wówczas należy działać.

 

W każdym z wymienionych przypadków, w razie zablokowania należy wykonać kilka kroków. Pierwszym jest odczekanie minimum pięciu minut. Nieraz bankomat po prostu się resetuje, lub się tymczasowo zawiesił. Po ponownym starcie systemu powinien bez problemu wysunąć kartę. Jeżeli po czasie nie się nie zmieniło, powinniśmy zadzwonić do operatora bankomatu i zgłosić problem z maszyną. Oczywiście tylko w przypadkach, jeżeli sam nie wyświetlił nam na ekranie przyczyny zachowania karty. Następnie koniecznym jest skontaktowanie się z naszym bankiem, aby wyjaśnić sytuację. Zazwyczaj pracownik placówki bankowej będzie już znał powód zjedzenia karty, gdyż taka informacja pojawi się w systemie. Jeśli jednak nic takiego się nie wydarzyło, to problemem może być samo działanie maszyny i należy natychmiastowo zastrzec swoją kartę. Nie w każdym przypadku jest to niezbędne, jednakże przezorny zawsze ubezpieczony. Gdy nie możemy tego zrobić w placówce, warto posiadać odpowiednią aplikację na telefon swojego banku.